Daug kas nuolat kalba apie tai, kaip verslui naudinga ir „apsimoka“ dalyvauti viešuosiuose pirkimuose. Ir nors kiekvienais metais privačiam sektoriui ir viešiesiems pirkimams „nubyra“ po kelis milijardus eurų, paslaptimis, kaip sėkmingai dalyvauti ar konkursų ypatumus žino tikrai nedaug kas. Tačiau, kai tokie dideli pinigai, viešieji konkursai domina, turbūt visus verslininkus. Jeigu dar nesate su jais susidūrę arba nedalyvavote nė viename pirkime, tačiau norite savo verslą į juos įtraukti, štai jums svarbiausia informacija bei didžiausi pliusai ir minusai apie dalyvavimą viešuose pirkimuose.
Pliusai
Galbūt geriausia pliusus būtų pradėti nuo to, kad valstybė ir viešųjų pirkimų organizatoriai (biudžetinės įstaigos) visada sumoka laiku. Nėra problemų su delspinigiais arba nepadengtais įsipareigojimais.
Taip pat biudžetinės įstaigos yra mokūs ir geranoriški klientai. Jeigu jūsų pasiūlymas (pa)tiks, jie sumokės atitinkamą įkainį. Neteks vargti dėl kiekvieno cento. Už darbus arba paslaugas bus atlyginama atitinkamai.
Bet kuris laimėtas pirkimas teikia naudą ir į ateitį. Kandidatuodami vėliau visada galite nurodyti sėkmingai įgyvendintus projektus iš anksčiau. Įgytos patirties surašymas labai svarbus, o viešųjų pirkimų organizatoriai smarkiai tai įvertina.
Verta paminėti ir centralizuotą viešųjų pirkimų sistemą bei privalumą mažos vertės užsakymų įgyvendinime. Centralizuota pirkimų sistema gera tuo, kad jūs galite kandidatuoti visur. Išvengiama to, kad sutartys būtų sudaromos tik su vadovų giminaičių ar artimųjų įmonėmis (nepotizmas). Visi tiekėjai turi vienodas startines galimybes. Be to, jeigu esate aktyvūs ir daug dalyvaujate konkursuose, būsite įtraukti į tiekėjų sąrašus. O jie naudingi tuomet, kad vyksta pirkimas iki 10 tūkstančių eurų. Tiekėjai būna apklausiami tiesiogiai ir klientas tiesiog ateina pas jus pats. Nereikia ieškoti pasiūlymų.
Na ir galiausiai turime galimybę patekti į žiniasklaidos bei visuomenės akiratį. Viešųjų pirkimų projektų rezultatai visada yra viešinami ir publikuojami didžiausiuose naujienų portaluose. Tai – ypatinga galimybė jūsų verslui.
Minusai
Kaip ir kiekviena sritis, taip ir viešieji pirkimai turi savų minusų bei neigiamų niuansų. Jų nėra daug, tačiau pirmiausiai į akis krenta labai mažas pirkėjų lankstumas. Jeigu su kai kuriais kitais klientais galima daug ką susitarti žodžiu, su biudžetinėmis įstaigomis beveik viskas turi būti pagrindžiama raštu, sudaromos sutartys ir taip toliau.
Taigi, be didelių administracinių resursų, kurie reikalingi projektų įgyvendinimui ir pasiruošimui, supratingumo dėl žmogiškų arba nenumatytų klaidų taip pat nėra daug. Jeigu pirkėjas dar gali priimti ir padėti rasti sprendimą (suteikti papildomą finansavimą, pratęsti terminą ir panašiai), tai žiniasklaida bei visuomenė negailestingai skalpuoja nuo pat pirmos vėlavimo dienos. Tam reikia būti pasiruošus.
Prie neigiamų dalykų dar galime paminėti ir ne visada malonų pasiūlymų vertinimo procesą. Kai kada jūsų nepasirenka tik dėl to, kad nepavyko taip pat kokybiškai išdėstyti minčių prezentacijos metu, nors turinys arba idėjos ir buvo geresnės.
Na ir galiausiai tai prie minusų būtina paminėti kartkartėmis pasitaikantį dempingavimą, kuriuo patiki pirkėjai. Taip jie praranda biudžeto lėšas, nes įsigyja paslaugas ar prekes iš tiekėjų, kurie galų gale nesugebės patenkinti poreikio. Ir vėl iš naujo skelbiamas konkursas.
Apibendrinimas
Apibendrinant galima pasakyti, kad pliusai tikrai nusveria visus minusus. Neigiamų faktorių nėra tiek daug kiek naudos, kurią potencialiai gaus jūsų verslas. Be to, nauda yra ilgalaikė ir, jeigu sąžiningai, tikslingai bei profesionaliai įgyvendinsite sutartyje numatytas užduotis, tikriausiai galėsite sėkmingai dalyvauti įvairių viešųjų pirkimų konkursuose ir ateityje.
Užs.Nr.d-0035