Asta GVILDIENĖ
Nuo rugsėjo 1 d. įsigaliojo nauja vairuotojų rengimo tvarka. Susisiekimo viceministro Rimvydo Vaštako teigimu, naujais reikalavimais siekiama užtikrinti, kad vairuotojai realiai, o ne popieriuje būtų parengiami išvažiuoti į gatves. „Iš trijų sudedamųjų eismo dalių – kelio, automobilio ir vairuotojo – būtent pastaroji Lietuvoje yra silpniausia. Mūsų tikslas padaryti, kad taip nebūtų”, – teigė R.Vaštakas.
Nuotr. Retai kam pakanka 20 praktinio vairavimo valandų, kad galėtų savarankiškai vairuoti.
Padaugėjo praktinio vairavimo valandų
Nuo rugsėjo 1 d. įsigaliojo nauja vairuotojų rengimo tvarka. Susisiekimo viceministro Rimvydo Vaštako teigimu, naujais reikalavimais siekiama užtikrinti, kad vairuotojai realiai, o ne popieriuje būtų parengiami išvažiuoti į gatves. „Iš trijų sudedamųjų eismo dalių – kelio, automobilio ir vairuotojo – būtent pastaroji Lietuvoje yra silpniausia. Mūsų tikslas padaryti, kad taip nebūtų”, – teigė R.Vaštakas.
Nuotr. Retai kam pakanka 20 praktinio vairavimo valandų, kad galėtų savarankiškai vairuoti.
Padaugėjo praktinio vairavimo valandų
Pagal naująją tvarką, privalomo praktinio vairavimo valandų bus daugiau – ne 20 val., kaip buvo iki šiol, o 30, tačiau teorijos kursas sutrumpės nuo 60 iki 40 valandų. Kaip teigė Jonas Klimas, „Jono Klimo vairavimo mokyklos“ vadovas ir mokymo instruktorius, retai kam pakanka 20 praktinio vairavimo valandų, kad galėtų savarankiškai vairuoti, todėl gerai, kad jų padaugėjo, nors bus tokių, kuriems gali ir 30 valandų neužtekti – tai priklauso nuo kiekvieno žmogaus individualiai. „Nenoriu sutikti su teorinio kurso valandų mažinimu“, - kalbėjo vairavimo instruktorius, 33 metus dirbantis šį darbą. – „Aš mokiniams teorijos kursą išdėstau per 80 val. ir turiu, ką pasakyti. Mano ilgametė praktika rodo, kad mokiniai turi gerai išmokti eismo taisykles ir mokėti jomis naudotis.“
Vairavimo kursams reikės sutaupyti keliomis šimtinėmis daugiau
Nors Susisiekimo ministras spaudoje aiškino, kad, sumažinus teorinių valandų kiekį ir pailginus praktinio vairavimo laiką, vairavimo kursai brangti neturėtų, tačiau visiems aišku, kad praktinis vairavimas sudaro didžiausią vairuotojų rengimo sąnaudų dalį. Sudega daugiau degalų, su kiekvienu mokiniu dirbama individualiai, todėl ir instruktoriui mokamas didesnis atlyginimas. Kaip teigė Jonas Klimas, padidinus praktinio vairavimo valandų skaičių, pabrangs ir kursai. „Jono Klimo vairavimo mokykloje“ vienų kursų, trunkančių 4 mėnesius ir dirbant tris vakarus per savaitę, kaina iki rugsėjo 1 dienos buvo 1 300 Lt, pagal naują vairuotojų rengimo tvarką jie pabrangs ir turėtų kainuoti ne mažiau nei 1500 Lt.
Vairavimo mokyklos turės daugiau savarankiškumo
Žinoma, keisis ir mokymo programos. Vairavimo mokyklos turės daugiau savarankiškumo, sudarydamos vairavimo mokymo programas, bus galima dirbti su kiekvienu mokiniu atskirai, kas jam labiausiai nesiseka - to mokytis daugiausiai. Iš 30 privalomų praktinio vairavimo valandų 4 valandas privaloma mokytis vairavimo mokymo aikštelėje, 16 valandų – mieste (iš jų 2 valandas rekomenduojama mokytis tamsiuoju paros metu), 2 valandas – užmiestyje. Likusios 8 valandos paskirstomos pagal individualų poreikį. Kaip teigė J.Klimas, anksčiau būdavo skirtos 8 valandos mokymuisi aikštelėje, o tik po to buvo galima išvažiuoti į miestą. „Jei žmogus visai nemoka vairuoti, tai kaip gali jį pirmiausiai mokyti manevruoti aikštelėje? Jis turi išmokti važiuoti kelyje. Aš už tai, kad mokymasis vyktų ten, kur visi skuba, kur lekia, kur įvyksta daugiausiai tragedijų.“, - kalbėjo instruktorius.
Mokykliniai egzaminai bus fiksuojami
Dar viena naujovė - nuo šiol mokyklinio teorijos kurso egzamino laikymas bus fiksuojamas atskirame kompiuteryje ir duomenys turės būti saugomi vairavimo mokykloje vienerius metus. O nuo 2012 metų sausio 1-osios įsigalios reikalavimai – filmuoti mokyklinį vairavimo egzaminą. Iki to laiko mokomuosiuose automobiliuose, kurie negali būti senesni nei 10 metų, turės būti sumontuota garso ir vaizdo įrašymo aparatūra. Projekte buvo numatytas ir mokymo proceso klasėje bei automobilyje vaizdo ir garso įrašymas, tačiau tokiems įrašams reikėtų labai didelių laikmenų, todėl buvo nuspręsta apsiriboti tik mokyklinio vairavimo egzmino filmavimu.
Vairavimo mokyklos baigimo liudijimai galios tik vienerius metus
Labai svarbi naujovė – mokslo baigimo liudijimai, išduoti vairavimo mokyklose, galios tik vienerius metus. Kaip teigė vairavimo kursų instruktorius J.Klimas, kas bus po metų, pasibaigus jų galiojimui, dar nėra aptarta. Ar jie bus pratęsiami, ar reikės papildomų mokymosi valandų - neaišku. Todėl reikia per vienerius metus suspėti išsilaikyti valstybinius kelių eismo taisyklių bei vairavimo egzaminus ir gauti vairuotojo pažymėjimą.
Į vairavimo mokyklas bus priimami septyniolikmečiai
Pagal naują vairuotojų rengimo tvarką, mokytis ir teorijos, ir vairavimo bus priimami jaunuoliai nuo 17 metų. Išklausę kursą ir gavę mokyklos baigimo liudijimą, jie galės vykti į artimiausią VĮ „Regitros“ skyrių ir laikyti valstybinį kelių eismo taisyklių egzaminą, tačiau valstybinį vairavimo egzaminą laikyti galės tik sulaukę 18 metų. Tačiau, kaip teigė instruktorius, toliau jį gali mokyti vairuoti šeimos mokytojas, t.y. šeimos nariai, turintys 5 metų vairavimo patirtį ir neturintys galiojančių nuobaudų už eismo taisyklių pažeidimus. Automobilis turi būti paženklintas „M“ raidėmis iš priekio ir iš galo, turi turėti rankinį stabdį tarp sėdynių, kad, esant reikalui, būtų galima jį sustabdyti rankiniu būdu. Išlaikęs valstybinį kelių eismo taisyklių egzaminą, jaunuolis su šeimos mokytoju galės važinėti po visą Lietuvą, su savimi turėdamas asmens dokumentą, VĮ „Regitros“ pažymą apie išlaikytą kelių eismo taisyklių egzaminą, gimimo liudijimą ir med. komisijos išduotą sveikatos pažymėjimą. Tačiau pasak J.Klimo, ši tvarka turi savo minusų – tėtis ir mama nėra instruktoriai ir gali sugadinti vairavimo mokykloje išmokytą mokinį, o dalis žmonių neturi galimybės turėti šeimos mokytojo ir per tuos metus tikrai pamirš įgytus vairavimo įgūdžius.
Vairavimo mokymo poreikis Lietuvoje daugmaž pastovus – Lietuvoje veikia apie 350 vairavimo mokyklų. Per metus parengiama vidutiniškai apie 43 tūkstančiai naujų B kategorijos vairuotojų. Įvertinus, kad B kategorijos kursai kainuoja 800–1000 litų, šiame versle sukasi apie 35–43 milijonai litų per metus.