
AB Lietuvos paštas išplatino informaciją, kad siekdamas kitus metus baigti be nuostolių, be kitų permainų, didina periodinės spaudos apdorojimo tarifus, kurie šokiravo ne tik rajoninės, bet ir respublikinės spaudos leidėjus. Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija teigia, kad tai reiškia akivaizdų vietos laikraščių ir informacijos sklaidos žlugdymą rajonuose.
Nuotr. Dėl padidėjusių Lietuvos pašto įkainių laikraščių leidėjai neišvengiamai turės padidinti ir laikraščių kainas.
Nuostolinga veikla
Nuo lapkričio 2 dienos AB Lietuvos paštas pradėjo periodinių leidinių 2011 metų prenumeratos sutarčių pasirašymą. Dėl iki šiol galiojusių tarifų, kaip informuojama Lietuvos pašto pranešime spaudai, paštas kasmet patirdavo nuostolių. Teigiama, kad vien pernai dėl taikytų tarifų Lietuvos paštas patyrė 15.4 mln. Lt nuostolių. „Periodinės spaudos prenumeratos priėmimas, užsakymų įforminimas ir pateikimas leidėjams, leidinių priėmimas iš leidėjų, paskirstymas, vežimas ir pristatymas prenumeratoriams kaimo vietovėse iki šiol Lietuvos paštui buvo nuostolinga veikla. Anksčiau galioję Lietuvos pašto periodinės spaudos platinimo tarifai, taikyti kaimo vietovėse, neatitiko rinkos sąlygų“, – situaciją komentuoja Lietuvos pašto Pardavimų tarnybos direktorius Arūnas Venckavičius. Pasak jo, periodinės spaudos platinimas kaimo vietovėse buvo brangi ir nuostolinga veikla, nes šios vietos retai gyvenamos, prenumeratoriai išsibarstę dideliuose plotuose.
Išeitis – didinti įkainius
Taigi, AB Lietuvos paštas, siekdamas dirbti pelningai ir planuojantis ateinančius metus baigti be nuostolių, rado išeitį - didinti leidinių platinimo įkainius. Tarkim, jeigu laikraštis kainuoja 1 Lt, tai 21 ct sudaro PVM, 40 ct (vidutiniškai priklauso nuo svorio, puslapių skaičiaus) jau dabar mokama AB Lietuvos paštui už pristatymą, o 40 ct lieka leidėjui, už kuriuos jis perka popierių, spausdina laikraštį ir sumoka darbuotojams algas. Tad dabar pagal naujus laikraščių pristatymo įkainius, laikraščiui, kurio apimtis nuo 1,5 iki 4 spaudos lankų, pristatymas brangsta vidutiniškai net 65 procentais. Ką tai reiškia? Kaip teigia Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija, tai reiškia akivaizdų vietos laikraščių ir informacijos sklaidos žlugdymą rajonuose. Juk kaimuose Lietuvos paštas daugeliu atvejų yra vienintelis paslaugos teikėjas, kuris ne tik laikraščius nešioja, tad ar logiška vien už leidinio pristatymą kainą padidinti 65 procentais?
Kaip išgyventi?
Asociacija svarsto, kaip laikraščių leidėjai, vos ne vos atlaikę kitų padidėjusių mokesčių naštą išgyvens ir, kokia tuomet turėtų būti galutinė laikraščio kaina, kuri nori nenori turės būti padidinta. Svarbiausia, kad tai nuo leidėjo visiškai nepriklauso. Pelną ir uždarbį, nesukurdamas jokio produkto, o jį tik perduodamas vartotojui, tai yra skaitytojui, pasiima Lietuvos paštas. Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija tvirtina, kad leidėjai neturi galimybės kelti vietinių laikraščių prenumeratos kainų, nes, esant tokiai ekonominei situacijai ir bedarbystei, toks žingsnis būtų pražūtingas redakcijai. Žmonės, gyvenantys kaimuose, netektų dažniausiai vienintelio informacijos šaltinio viešojoje erdvėje. Kodėl taip daroma? Gal sąmoningai siekiama sunaikinti leidinius, kuriais skaitytojai pasitiki ir nori juos prenumeruoti? Kur dar redakcijos begali spaustis? Pusiau retoriškai, gindama laikraščių leidėjų interesus, teiraujasi asociacija.
Kreipėsi į valdžią
Reaguodama į drastišką laikraščių prenumeratos pristatymo įkainių didinimą Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija išplatino kreipimąsi į aukščiausius šalies pareigūnus, Prezidentę Dalią Grybauskaitę, Ministrą Pirmininką Andrių Kubilių, Susisiekimo ministrą Eligijų Masiulį, įvairių frakcijų seniūnus tikėdamiesi supratimo ir paramos, kad Lietuvos paštas taip drastiškai nedidintų ateinančių metų laikraščių pristatymo įkainių. O kas tokiose situacijose nukenčia labiausiai? Atsakymas tikriausiai ir taip aiškus – paprastas, dažniausiai kaime gyvenantis žmogus.