
Vyriausybė pritarė Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo įstatymo ir Kelių įstatymo pakeitimams, kuriais numatoma perduoti savivaldybėms miestų ir miestelių teritorijose esančius valstybinius kelius. Visgi nors žadamas didesnis finansavimas, meras Raimondas Januševičius entuziazmu netrykšta ir sako, jog aklai kelių tikrai neperims, o Ūkio ir investicijų skyriaus vedėjas Martynas Remeikis svarsto, kad anksčiau ar vėliau per miestus einantys valstybiniai keliai vis tiek bus perduoti savivaldai.
Dabar Lietuvoje yra 21 tūkst. km valstybinės reikšmės kelių, jiems kasmet skiriama 360 mln. eurų.
Per dvejus metus dešimtadaliu padidinus vietinės reikšmės keliams skiriamo KPPP biudžeto dalį (nuo 33 proc. iki 43 proc.), visoms savivaldybėms papildomai tektų apie 54 mln. eurų.
Visgi meras R. Januševičius tik šypsosi tai girdėdamas ir kelia retorinį klausimą, ką reiškia tokia suma visoms savivaldybėms, nes neretu atveju tektų prisiimti avarinės būklės kelius.
„Tai vienai savivaldybei neišeina nei 1 mln. eurų. Ką už tą sumą padarysi, kai dažniausiai tai avarinės būklės keliai...“ – svarsto rajono vadovas.
Kalbant konkrečiai apie mūsų savivaldybę, jai siūloma perimti 19 įvairiose rajono vietose esančių kelių, kurių bendras ilgis yra kiek daugiau nei 43 km. AB „Via Lietuva“ Šakių rajono savivaldybei siūlo perimti 19 kelio ruožų, kurių bendras ilgis kiek daugiau nei 43 km. Bent kol kas savivaldybė sutiktų perimti tik du kelius ir vieną, kurio sąraše nėra, o dėl kitų ruožų turi papildomų sąlygų.
Apsvarsčius situaciją, išklausius ir seniūnų poziciją, kaip patikina Ūkio skyriaus vedėjas Martynas Remeikis, AB „Via Lietuva“ išsiųstas atsakymas, kad savivaldybė iš minėtų 19 kelių sutiktų perimti Šilgaliai–Juškakaimiai, nes šiame ruože, sako meras, „yra regioninis kelias, paskui mūsų atkarpėlė ir vėl regiono“, bei privažiuojamąjį kelią prie Ramoniškių nuo kelio Zypliai–Veršiai–Pavingrupiai su sąlyga, kad pastarasis prieš perduodant būtų pažvyruotas ir nugreideriuotas. Nors sąraše nėra, bet savivaldybė nurodė sutinkanti perimti papildomą Zypliai–Veršiai–Pavingrupiai kelio ruožą.
„Savo atkarpas mes laistome nuo dulkėtumo, o „Via Lietuva“ to nedaro ir aiškiai parašė, kad to nedarys. Žvirgždaičių sen. turime nuolatinius skundus dėl dulkėtumo, tai sutarėm geranoriškai su žemdirbiais, kad prisiimtume po kilometrą kai kurias atkarpas ir bandytume tvarkyti su priemone 50/50“, – komentavo R. Januševičius.
Savivaldybė svarstytų ir dėl kelio ruožo Lukšiai–Griškabūdis perėmimo, bet irgi yra sąlyga, kad būtų atlikta garantiniai broko taisymai ir sutvarkyti reikiami dokumentai.
Dėl galimybės perimti kitus sąraše nurodytus kelius savivaldybė turi tam tikrų sąlygų ir bent kol kas pažymėjo siūlomų ruožų perimti nesutinkanti. Bemaž visais atvejais prašoma prieš perduodant kelią tame ruože atlikti paprastąjį ar kapitalinį remontą, vienu atveju (kelyje Užkertuliai–Užsieniai) prašoma sutvarkyti kelio sankasą: iškasti pakelės griovius, suformuoti nuovažas į laukus.
„Galime prisiimti ir ne vieną atkarpą, bet tada ji turi būti sutvarkyta“, – sako meras ir patikina, kad aklai prašymas nebus vykdomas, nes jau yra blogų pavyzdžių.
„Turime blogų pavyzdžių, kaip kažkada aklai perimtas panemunės kalnas. Jis buvo avarinės būklės, kol ūkininkams prisidedant 50/50 sutvarkėme, bet šiaip net neturime tokiems kalnams prižiūrėti technikos, tad tik papildomas galvos skausmas seniūnijai“, – sako meras.
O Ūkio ir investicijų skyriaus vedėjas svarsto, kad nors dabar savivaldybė ir kelia sąlygas, jo manymu, ateis laikais, kai per miestus ir miestelius einančius kelius tiesiog perduos savivaldybei.
„Manau, vis tiek bus įsakymas ar nutarimas, kad nori nenori perduos savivaldybėms. Sudėtinga ir jiems, nes jei nori kad ir kokią aikštelę šalia jų kelio įrengti, tai kiek biurokratinių derinimų. Ir mums būtų daug paprasčiau tvarkytis, bet, kaip minėjau, reikia kalbėti ir apie papildomą finansavimą“, – mintimis dalijosi M. Remeikis.
Skelbiama, kad savivaldai 2026 m. numatoma perduoti apie 800 km valstybinių kelių. Manoma, kad rajoniniai keliai, perėmus juos savivaldybės žinion, būtų tvarkomi greičiau bei efektyviau. Be to, pataisos numato daugiau laiko savivaldybėms įregistruoti kelius – iki 2027-ųjų (dabar numatyta, jog tai turėjo būti padaryta iki 2025-ųjų).