
Dažnai girdime, kad savivaldybės įmonės dirba nuostolingai, o kai kurioms net reikia padėti išlipti iš duobės. Nors kai kurie vietinių autobusų maršrutai UAB „Šakių autobusų parkas“ yra nepelningi, tačiau įmonė vis dar save išlaiko pati.
Nuotr. Priemiestiniu autobusų maršrutu Šakiai–Valakbūdis jau kurį laiką važiuoja vos keletas keleivių (išskyrus mokslo metus, kai važiuoja moksleiviai), tačiau panaikinus šį maršrutą to krašto gyventojai liktų be viešojo transporto paslaugų.
Aukso amžius baigėsi
Užmaršties dulkės užpustė tą laikmetį, kai autobusai buvo sausakimši, kai savaitgalį, pirmą savaitės dieną ar per didžiąsias šventes į aikštelę įriedėdavo autobusas su užrašu „Vietų nėra“. Archyvuose dulka ir dokumentai, liudijantys, jog anuomet beveik kiekvienas maršrutas rubliais atnešdavo daug pelno. Aukso amžius buvo, ir ne kitaip. Šiandienos kasdienybė nuo anų laikų skiriasi it diena nuo nakties: pustuščiai autobusai, prisipildantys nebent nemokamai vežamų vaikų klegesio, nepavydėtina šių transporto priemonių būklė ir nedidelis pelnas.
Per mokslo metus Šakių autobusų parkas prisiduria iš mokinių vežiojimo į mokyklas. Tačiau kaip įmonė gyvuoja, kai prasideda mokinių atostogos, ar visi maršrutai yra tokie, kuriais apsimoka autobusui apskritai važiuoti?
„Situacija autobusų parke yra išties pasikeitusi – pastaraisiais metais mažėja ir mokinių, ir kitų keleivių skaičius. Praėjusiais metais priemiestiniais maršrutais pervežėme 23 tūkst. keleivių mažiau nei 2014m. Todėl galima suprasti, kodėl šiandien kiekvienas keleivis yra brangus, dėl jo darome viską, kad kiekvienas žmogus gautų iš mūsų įmonės kuo kokybiškesnes paslaugas“, – sako vyriausia įmonės buhalterė Lilija Sniečkuvienė.
Savivaldybė perka paslaugas
Tačiau vien gerų norų nepakanka. Vien kokybiško aptarnavimo, lankstaus autobusų maršrutų ir kitų paslaugų įmonei būtų maža tam, kad išlaikytų tam tikrus maršrutus. Kaip sako „Šakių autobusų parko“ bendrovės ekonomistė Vilija Krankauskienė, džiugu, kad kai kurias jų įmonės paslaugas perka savivaldybė. Todėl dabar kai kurie autobusų maršrutai atlieka kone socialinę funkciją – gyventojų važiuoja mažai, bet be susisiekimo jų palikti negalima.
„Yra autobusų maršrutų, kuriuos galima pavadinti tikrai ne pelną nešančiais, nes ten mokinių atostogų metu važiuoja vienas kitas keleivis. Tačiau negalima palikti rajono gyventojų apskritai be susisiekimo, nors tuo maršrutu važiuoja per savaitę gal tik vienas žmogus. Tokius maršrutus apmoka savivaldybė iš savo biudžeto, nes jie yra rajono tarybos patvirtinti kaip visuomenei būtini maršrutai“, – aiškina ekonomistė.
Tai maršrutai Šakiai–Panoviai, Šakiai–Valakbūdis, Šakiai–Ritiniai, Šakiai–Kudirkos Naumiestis per Janukiškius, Veršius. Iš viso savivaldybė perka iš paslaugų tiekėjų 24 maršrutus, kurie įmonei nėra pelningi, bet žmonėms yra labai svarbūs.
V. Krankauskienė sako, kad mokinių pavėžėjimas autobusų parkui bent jau garantuoja kasdieninius keleivius. Tačiau situaciją apsunkina tai, kad šioje rinkoje autobusų parkas nėra vienintelis tų paslaugų tiekėjas – mokinius vežioja ir mokyklų „geltonieji“ autobusiukai, kurie mokinius pristato kone iki durų, o tai jau teikia keleiviams ne tik patogumą, bet ir komfortą. Tą patį autobusų parko darbuotojos pasakoja ir apie studentų važiavimą viešuoju transportu – anksčiau savaitgaliais jie būdavo pagrindiniai autobusų parko klientai, o dabar jaunimas kooperuojasi, važiuoja nuosavais automobiliais.
„Jaunimas ir vidutinio amžiaus žmonės dabar turi mašinas, jiems mūsų paslaugų mažai reikia. Bet ką daryti tiems senjorams, kuriems reikia į miestą patekti, o jų vaikai juk darbo dieną neprivažinės? Dėl tokių žmonių savivaldybė ir perka iš mūsų maršrutus, nes priešingu atveju jie liktų be susisiekimo“, – sako L. Sniečkuvienė.
Teikia įvairias paslaugas
Kaip sako abi įmonės darbuotojos, gerai, kad autobusų parkas nuolat ieško būdų, kaip prisiderinti prie šiandieninės situacijos. Džiugu, kad parko paslaugomis naudojasi mokyklos, kai reikia vežti didesnį būrį mokinių į renginį ar ekskursiją. Kartais jų autobusus išsinuomoja partijos, kai reikia daug narių nuvežti į suvažiavimą ar susirinkimą. Į koncertus ar spektaklius didmiesčiuose važiuoja bendruomenės ir įvairios organizacijos. Taip pat autobusų parkas jau kuris laikas teikia siuntų pervežimo paslaugas, kurios taip pat prisideda, nors ir nežymiai, prie pajamų.
Įmonė kas metai peržiūri savo maršrutų rezultatus ir nuolat ieško būdų, kaip juos kooperuoti, priderinti prie gyventojų poreikių, kad ir žmonėms būtų gerai, ir parkui didelių nuostolių nebūtų. Pernai buvo atsisakyta maršruto Šakiai–Jurbarkas, kurį pavyko suderinti su tarpmiestiniu autobusų grafiku.
Kalbėdamos apie tarpmiestinius autobusų maršrutus, autobusų parko specialistės sako, kad čia irgi reikia neprarasti budrumo. Keleivių srautas tam tikrais maršrutais nuolat kinta, o užmigti neleidžia nuolat zujantys konkurentai, kurie visada pasistengs prisiderinti prie klientų poreikių.
„Šakių autobusų parkas nesėdi sudėjęs rankų – stengiamės atnaujinti autobusų parko techniką, užtikrinti mandagų aptarnavimą, deriname prie keleivių srautų savo autobusų grafikus ir maršrutus“, – sako L. Sniečkuvienė.
Specialistės tikisi: jeigu įmonės pajamos ateityje nesumažės, autobusų parkas dar labiau tobulins savo įmonės paslaugų kokybę, galbūt tarpmiestinių autobusų maršrutais gyventojai galės vežtis netgi dviračius.