Asta GVILDIENĖ
Susisiekimo ministerijos parengtame naujame saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekte siūloma ir keletas naujovių. Tikriausiai viena iš pačių aktualiausių – atsisakyti papildomo pradedančiųjų vairuotojų mokymo ir jiems išduodamų laikinųjų vairuotojų pažymėjimų.
Nuotr. Kelių policijos poskyrio viršininkas J.Stanaitis mano, kad geriausia pradedančiųjų vairuotojų drausminimo priemonė – mažesnio galingumo automobilių vairavimas.
Būtų per didelė našta
Susisiekimo ministerijos parengtame naujame saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekte siūloma ir keletas naujovių. Tikriausiai viena iš pačių aktualiausių – atsisakyti papildomo pradedančiųjų vairuotojų mokymo ir jiems išduodamų laikinųjų vairuotojų pažymėjimų.
Nuotr. Kelių policijos poskyrio viršininkas J.Stanaitis mano, kad geriausia pradedančiųjų vairuotojų drausminimo priemonė – mažesnio galingumo automobilių vairavimas.
Būtų per didelė našta
Dėl šalyje susiklosčiusios sunkios ekonominės padėties, nuo 2012 metų planuotas papildomų mokymo centrų pradedantiesiems vairuotojams steigimas - mažai tikėtinas. Susisiekimo ministras Egidijus Masiulis pabrėžė, kad papildomo vairuotojų mokymo organizavimas praktinio mokymo centruose šiuo metu būtų per didelė finansinė našta visiems pradedantiesiems vairuotojams. Jis siūlo atsisakyti laikinųjų, tik dvejiems metams pradedantiesiems vairuotojams išduodamų pažymėjimų, kuriuos į dešimt metų galiojančius vairuotojo pažymėjimus pagal šiandieninius įstatymus jie galėtų pakeisti tik po papildomai apmokamų vairuotojų kursų.
Mokymai nepakenktų
Jau ne vieną dešimtmetį pradedančiuosius vairuotojus mokantis Jonas Klimas teigia, kad visi „aukštesniojo pilotažo“ mokymai jauniems vairuotojams būtų reikalingi ir naudingi. Tai rodo ir kaimynystėje esančių Skandinavijos šalių patirtis. Instruktorius pasakojo, kad jam teko lankytis Švedijoje ir Suomijoje pradedantiesiems vairuotojams rengiamuose papildomuose aukštesnio lygio kursuose, kuriuos veda psichologai ir mokantys vairuoti specialistai. Jie supažindina ne tik su taupiu važiavimu, bet ir saugiu vairavimu įvairiose ekstremaliose situacijose.
Iš 4 valandų – naudos mažai
Šakių rajono policijos komisariato Kelių policijos poskyrio viršininkas Jonas Stanaitis mano, kad papildomi 4 valandų kursai, kainuojantys iki 300 litų, logiškai mąstant, naudos duotų mažai. Tai per trumpas laikas suteikti daugiau žinių ar praktinių vairavimo įgūdžių. O ilginant laiką, kiltų kursų kaina, uždėdama dar didesnę finansinę naštą pradedantiesiems vairuotojams.
Tik KET pažeidėjams
Susisiekimo ministras siūlo papildomą vairuotojų mokymą ir toliau organizuoti tik tiems transporto priemonių vairuotojams, kurie pažeidė Kelių eismo taisykles ir dėl to neteko teisės vairuoti. Jo manymu, papildomas vairuotojų mokymas turi būti ne privaloma, o tik prevencinė, auklėjamoji priemonė, padedanti užtikrinti saugumą keliuose.
Galės pasikeisti nemokamai
Įsigaliojus naujai Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcijai, visi išlaikiusieji teorijos ir praktinio vairavimo kursus jau gaus ne laikinuosius, o dešimt metų galiojančius vairuotojo pažymėjimus. Laikinuosius pažymėjimus, pasibaigus jų galiojimo laikui, VĮ „Regitra“ skyriuose vairuotojai galės nemokamai pasikeisti į dešimt metų galiojančius pažymėjimus.
Sugriežtins atsakomybę
Susisiekimo ministerija, siekdama sugriežtinti keturračių motociklų vairuotojų atsakomybę, ketina panaikinti įstatymo nuostatą, numatančią galimybę keliuose mokyti šeimos narius vairuoti B1 kategorijos transporto priemones, nes tai gana sudėtingas ir mokymo metu neužtikrinantis eismo saugumo procesas.
Įsigaliojus naujai įstatymo tvarkai, vairuoti A kategorijos motociklus bus galima tik nuo 20 metų, o galingieji keturračiai turės būti registruojami ne Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registre, bet Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre. Dar viena naujovė, kad juos vairuoti galės tik 18 metų sulaukę asmenys, turintys B kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimus.
Siūlo apriboti galingumą
J.Stanaičio manymu, nežymūs pakeitimai, prailginant galinčiųjų vairuoti A kategorijos motociklus ar galingus keturračius amžių, gal tik vienu kitu procentu sumažins KET pažeidimus keliuose - juk vadinamąsias britvas perka tik adrenalino mėgėjai. Ar jie gali užtikrinti saugumą keliuose?
Šiais metais už chuliganišką vairavimą jau nubausti 5 – 6 jaunuoliai, ką tik išlaikę teises vairuoti B kategorijos automobilį. Kelių policijos poskyrio viršininkas pabrėžė, kad daugiau naudos duotų ne papildomi kursai, o apribotas galingus variklius turinčios technikos vairavimas. Pavyzdžiui, dvejus metus jaunieji vairuotojai galėtų vairuoti tik tuos automobilius, kurie turi 1,1 l galingumo variklius.
Ilgametis vairavimo instruktorius J.Klimas pritaria greičio apribojimui bent dvejus pirmuosius metus po įgytos teisės vairuoti automobilį. Jis, kaip saugaus vairavimo alternatyvą, siūlo greičio ribotuvus, kurie neleistų jaunimui lakstyti.
Registracija tik po techninės apžiūros
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekte siūloma privalomąją transporto priemonių techninę apžiūrą atlikti prieš automobilio registraciją „Regitroje“. Taip transporto priemonės registracija ir valstybinio numerio ženklo išdavimas patvirtintų, kad transporto priemonė yra techniškai tvarkinga ir tinkama dalyvauti viešajame eisme. Griežtesni transporto priemonių techninės būklės reikalavimai padidintų eismo saugumą keliuose ir leistų efektyviai sumažinti eismo įvykio metu stipriai sugadintų ir iš esmės netinkamų remontui, nesaugių transporto priemonių patekimą į Lietuvos automobilių rinką.