Šakių turizmo informacijos centro direktorė Ieva Bernotaitė sutinka, kad praėję metai pamėtėjo iššūkių bei išbandymų, bet į ateitį ji žvelgia viltingai ir turi daugybę planų. D. Pavalkio nuotr.
„Turėti finansiniai rezervai buvo išnaudoti pavasarį, per vasarą uždirbtos lėšos – rudenį, todėl situacija tapo kone tragiška“, – teigia pašnekovė ir priduria, kad TIC’e jei 2019 m. buvo 25 ekskursijų grupės, tai praėjusiais metais jų liko tik 13 ir dar 25 atšauktos ekskursijos.
Anot I. Bernotaitės, pagal turimus duomenis, turistų srautą daugiau nei 20 proc. pavyko padidinti tik Kidulių dvarui ir didikų restoranui „Kuchmistrai“, kuris pernai rajone buvo pagrindiniu traukos objektu. Čia 2019m. apsilankė 15 tūkst. 324, o 2020 m. – 19 tūkst. 445 lankytojai. Kidulių dvare 2020 m. lankytojų skaičius išaugo 78 proc.
„Gana stipriai augantis objektas yra „Vilkenta“. Kodėl? Todėl, kad jie investuoja į terasą, kiemą, keičia vynus, todėl žmonėms neatsibosta dar kartą pas juos atvažiuoti, nes niekada nežinai, ką gausi“, – sako TIC direktorė ir priduria, kad apskritai tie objektai, kurie turi edukacijas, turi ir kur kas didesnius srautus, turistų grupes.
Nemažai lankytojų pritraukė Lukšių miestelyje veikiantis naujas turizmo objektas „Varlių namelis“, kuriame apsilankė 1500 turistų. Deja, kitiems objektams sekėsi ne taip gerai – vidutiniškai 25 proc. mažiau turistų sulaukė tokie lankytojų pamėgti objektai kaip Zyplių ir Gelgaudiškio dvaro sodybos, Zanavykų muziejus. Pastebima, kad beveik dvigubai mažiau turistų aplankė Šakių miesto karilioną, Vinco Kudirkos muziejų, Lekėčių bendruomenės moterų klubo namus. Stiprią įtaką pandemija padarė ir etnografinei Suvalkiečio sodybai. Joje 2019 m. buvo sulaukta 6 tūkst. 654 lankytojų, 2020 m. – vos 110. Krizę patyrė ir apgyvendinimo bei maitinimo paslaugos: sumažėjo „Dvaro puotos“ restorane „Kuchmistrai“ ir „Ragaučiaus“ edukacijų paklausa, o Šakių rajono lankytojų pamėgta cukrainė „Laimė“ sulaukė trečdaliu mažiau lankytojų lyginant su 2018 m.
TIC – ne lankytinas objektas
Visgi, pasak I. Bernotaitės, rajono statistika nėra TIC veikla.
„Noriu pasakyti, kad TIC nėra lankytinas objektas, tai administracinis info taškas. Mes galime atsiliepti telefonu, e-mailu. Neturėtų būti siekiamybė, kad čia didėtų lankytojų skaičius, kaip tik turėtų mažėti ir žmogus gautų tiek informacijos, kad jam nereikėtų užeiti“, – sako I. Bernotaitė.
Tačiau centro darbas turi didžiulės įtakos turizmo objektų rodikliams. Būtent TIC rūpinasi rinkodara, pati I. Bernotaitė rengia tekstus ir juos siūlo žiniasklaidai. Žinoma, iškart apsisprendžiama, į kokį turistą orientuojamasi – grupes, šeimas ar pavienius asmenis, nes nuo to priklauso, kuris objektas reklamuojamas ir ką rajone svečiui galima pasiūlyti patraukliausio. Nors yra kas pasigenda poniškų privilegijų koncepcijos, tačiau visa tai sutelpa į didingai pristatomą svetingą kraštą, kur atvykęs turistas galės pasijusti pakiliai ir būtent taip, raktiniais žodžiais, formuojamas įvaizdis.
„Poniškos privilegijos“ ne tik ženkliukas ir logotipas. Tai ir spalvos, šriftas, visa visuma“, – aiškina TIC direktorė.
Štai ir dabar, svarsto I. Bernotaitė, už kokius pinigus objektai gali reklamuotis, jei išgyvena tokį sunkmetį?
„Tai aišku, kad mes turime skatinti jų veiklą, jiems padėti“, – tikina TIC direktorė ir informuoja, kad pernai dienos šviesą išvydo 24 informacijos rinkiniai, apsukų neketinama mažinti ir ateityje.
Užmojų – į valias
Naujajame turizmo sezone orientuojamasi į paprastą, nuo karantino pavargusį vietinį žmogų, nes vilčių į užsienio turistus dedama mažai – neaišku, kokie galios ribojimai ir pan. Darbo į valias turės ir TIC – vyks gidų rengimo kursai (ne mažiau 20 žmonių), taip pat vienas iš įdomesnių projektų šią vasarą bus įgyvendintas bendradarbiaujant su Šakių viešąja biblioteka. Keturiose miesto vietose, kur anksčiau buvo svarbūs objektai, turėtų atsirasti keturios granitinės lentelės su iš bronzos lietomis pėdomis ir QR kodu, kurį nuskenavus bus galima mobiliame įrenginyje susipažinti, kas toje vietoje anksčiau buvo, kaip keitėsi pastatas ir pan. Tokios lentelės suplanuotos J. Lingio parke, kur kažkada stovėjo „Žiburio” gimnazijos pastatas, miesto skvere, kur buvusi turgaus aikštė, prie Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios ir prie V. Kudirkos paminklo – čia stovėjęs namas, kuriame gyveno Lietuvos himno autorius. Beje, pėdų simbolis pasirinktas neatsitiktinai – tai užuomina į objektų paiešką pėsčiomis ir jau vykdyto projekto dalis, kai alėjoje buvo pastatyta bronzinės mergaitės skulptūra su grindinyje įmintomis pėdomis bei lietuvių kalbos abėcėle. Pasak I. Bernotaitės, bus dedamos pastangos, kad projektas būtų tęstinis ir pėdų atsirastų ir kituose rajono objektuose, ne tik Šakiuose. Štai artimiausiu metu suplanuotas ir TV projektas „Maisto kelias“, jau startavo lrytas.lt projektas su „Vasaros sostinės“ rinkimais, kuriuose bus pristatoma 20 rajono objektų bei 10 renginių. Tad darbų ir planų į valias, jų gausoje, sako I. Bernotaitė, svarbu nepamesti ir pagrindinio tikslo – turizmo skatinimo bei plėtros. Visgi, kai atsigręžiame kokius penkerius metus atgal, pastebime, kad TIC veikla, įdirbis ir darbo vaisiai matomi kur kas labiau nei anksčiau.