
Kadangi pagal visus reikalavimus taromatai turi priimti bet kurioje parduotuvėje pirktą depozito ženklu pažymėtą tarą, viename prekybos centre pirktą gėrimo buteliuką pristatėme į kitame miestelyje esantį prekybos centrą.
Dėl vieno buteliuko – 3 minutės
Mums atvykus, taromatas neveikė, jo ekrane švietė užrašas, kad dėl nesklandumų turėtume kreiptis į parduotuvės personalą. Taip ir padarėme. Suskaičiavę, kiek laiko sugaišome pristatydami vieną buteliuką, paaiškėjo, jog tris minutes. Reikėtų atsižvelgti į tai, kad parduotuvės darbuotoja iškart sureagavo į mūsų prašymą, tuo metu čia nebuvo eilių.
Kad taromatai neveikia, dažniausia priežastis, jog jie yra perpildyti. Nenorėjusi prisistatyti Šakių mieste dirbanti pardavėja teigė, jog jų darbo krūvis atsiradus taromatams padidėjo, nors ir iki tol jis buvo nemažas. „Nėra papildomo žmogaus jiems aptarnauti, o mes vos spėjame suktis ir savo tiesioginiame darbe“, – teigė moteris.
Netenkino estetinis aspektas
Reikėtų paliesti ir kitą taromatų aspektą, dėl kurio pasiskundžia gyventojai.
„Taromatas (parduotuvė red. žinoma) man atrodo labai neestetiškai. Per šiukšlinės kraštus virsta nešvarūs buteliai, kurių nepriima. Taromatas apvarvėjęs sultimis ir kitais skysčiais, aplink sukasi musių spiečiai. Dažnai taromatas neveikia, užstringa“, – skundėsi vieno rajono miestelio gyventoja.
Nuvykę pristatyti savo eksperimentinio buteliuko pamatėme: aplink mūsų pasirinktą taromatą mėtėsi daug tuščių nedepozitinių alaus skardinių, ore tvyrojo prarūgusio alaus tvaikas. Vis tik kituose taromatuose tokio vaizdo pastebėti neteko. Daugiau mažiau jų aplinka buvo tvarkinga.
Stengiasi palaikyti tvarką
Kaip prie taromatų laikomasi higieninių normų, prižiūri Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Šakių valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadovė Kristina Paškevičienė teigė, kad taromatai tikrinami bendrąja tvarka planinių patikrinimų metu. Jų dažnumas nustatomas pagal objekto rizikos laipsnį. Mažos rizikos objektai tikrinami kas dvejus, vidutinės – kas vienerius metus. „Kai tikrinome taromatus paskutinį kartą, jie atitiko visus higieninių normų reikalavimus“, – teigė K. Paškevičienė. Anot jos, sankcijos už netinkamą priežiūrą taikomos asmenims, kurie atsakingi už tvarkos palaikymą parduotuvės teritorijoje, tai nebūtinai gali būti jos vadovas. „Mūsų tikslas yra ne bausti, o konsultuoti, kad kitą kartą pažeidimai nesikartotų. Svarbiausia paaiškinti žmonėms, kaip laikytis numatytų reikalavimų“, – sakė K. Paškevičienė. Moteris teigė, kad į visus skundus tarnyba reaguoja ir tikrina, o sužinojus apie pažeidimą vykdomas neplaninis patikrinimas.
Viešosios įstaigos „Užstato sistemos administratorius“ direktorius Gintaras Varnas teigė: „Taromatų aplinka – vartotojų kultūros atspindys.“ Jis skatina pačius vartotojus elgtis tvarkingiau.
Pastebi realų šiukšlių sumažėjimą
Kraštietis Marius Pavalkis atskleidė kitą taros supirkimo aspektą – gerokai sumažėjo šiukšlių kiekis: „Naktinio krepšinio metu komandoms nupirkome 160 mineralinio vandens butelių. Nespėjo prašvisti, toje teritorijoje neliko nė vieno butelio.“
Taromatų ir rūšiavimo nauda šiuolaikinėje visuomenėje diskusijų kaip ir nekelia.
Rūšiuodami mes tausojame savo aplinką, todėl reikės susitaikyti su tuo, kad teks sugaišti šiek tiek laiko dėl mūsų planetos ateities.