Lietuvoje daugėja savivaldybių, kurios viešuoju transportu ryžtasi žmones vežti nemokamai. Kol kas savivaldybės administracija šiuo klausimu su „Šakių autobusų parko“ vadovybe nesikalbėjo ir nėra paskaičiavimų, kiek rajono savivaldybei tai galėtų kainuoti. D. Pavalkio nuotr.
Asta Saulė ŠULSKYTĖ
Dar visai neseniai ne vieną stebinęs nemokamas viešasis transportas Europos miestuose ir regionuose šiandien ir Lietuvoje tampa kasdienybe. Jį po truputį pradeda perimti ir Lietuvos savivaldybės. Kol kas mūsų rajono gyventojai apie tai gali tik pasvajoti, jiems šiandien labiau rūpi, kad nebūtų panaikinti reikalingi maršrutai.
Kadenciją pradėjusiam rajono savivaldybės merui Raimondui Januševičiui prakalbus apie atokesnėse vietovėse gyvenančių mokinių pavėžėjimą į popamokinio ugdymo veiklas, kurių didžiausia bazė įsikūrusi Šakiuose, Kultūros ir meno tarybos susirinkimo metu kilo daug klausimų. Svarbiausias iš jų – kokiu transportu jie nuvyktų ir sugrįžtų atgal į namus, nes dažnai būrelis pasibaigia tokiu laiku, kai vietinio susisiekimo autobusai jau nekursuoja.
„Reikia ieškoti kelių, kad maršrutų būtų daugiau, tada vaikai atvažiuos į būrelius ir nereikės mums rūpintis. O kartu su jais prisitaikys ir važiuos žmonės. Mes neišsprendžiam problemos ir sakom, kad po pietų Šakių ligoninės Konsultaciniame skyriuje ir Pirminės asmens sveikatos priežiūros centre – tuščia. O kaip gali būti žmonių, jei nėra galimybės po to parvažiuoti?“ – klausė rajono savivaldybės vicemeras D. Jakavičius, įsitikinęs, kad tai užburtas ratas – kol nėra maršrutų, tol nėra žmonių.
Vicemero teigimu, požiūris, kad „autobusų parkas turi ir save išsilaikyti, ir uždirbti kaip UAB-as, yra negeras, nes savivaldos funkcija – užtikrinti žmonių susisiekimą“, kuris daugelyje Europos miestų ir miestelių yra finansuojamas valdžios. Kaip pavyzdį jis pateikė Berlyno metro, kuris nors ir yra nuostolingas, tačiau traukiniai juda kiaurą parą, o estai iš viso pirmieji padarė nemokamą susisiekimą.
„Čia yra mintis – ieškoti tam kelių. Taip ar taip 1 mln. 300 tūkst. eurų iš savivaldybės biudžeto buvo skirta „Šakių autobusų parkui“ ir kitiems vežėjams bei mokykloms už vaikų vežimą, tai mes jau ir taip dotuojam“, – mintimis dalijosi D. Jakavičius, teigdamas, kad domėjosi Kauno rajono savivaldybės, kuri „perka kilometrus ir nesvarbu, kas ir kiek tame autobuse važiuoja“, patirtimi.
Jis apgailestavo, kad pas mus ieškoma ne kaip padidinti maršrutų skaičių, o kaip sumažinti, nes, pavyzdžiui, „į Paluobius važiuoja iš viso tik du autobusai per savaitę, tad kyla klausimas, kaip ten žmonėms gyventi?“
„Jei dar nusiimtų vienas maršrutas, kur važiuoja į Marijampolę, kaip nori „Šakių autobusų parkas“, tai reiškia – mes nuimtume ne tik tarpmiestinį, bet ir priemiestinį susisiekimą, kuris eina ir pro Sintautus, ir pro Kudirkos Naumiestį“, – kalbėjo vicemeras.
Kaip paaiškino UAB „Šakių autobusų parkas“ direktorius Tomas Povilaitis, tai yra tolimojo susisiekimo maršrutas, kurį reguliuoja ne savivaldybė, o Lietuvos transporto saugos administracija. Jo teigimu, šis maršrutas liks, tačiau sutrumpės, juo keleiviai bus vežiojami iki Vilkaviškio.
Prakalbus apie nemokamą viešąjį transportą, T. Povilaitis paaiškino, kad nemokamo pavėžėjimo nebūna, už jį vis tiek kažkas turi sumokėti – ir tai tikriausiai būtų savivaldybė ir visi mokesčių mokėtojai.
„Čia nereikia puoselėti iliuzijų, nes tai vis tiek kainuoja pinigus“, – konstatavo faktą T. Povilaitis, patikinęs, jog tikrai nemažai savivaldybių šiuo metu dotuoja viešąjį transportą, o ar būtų tokios galimybės mūsų rajone, reikia kreiptis į rajono vadovus.
„Mes esam paslaugos teikėjai ir kaip mums pasakys, taip mes vykdysim pavėžėjimo paslaugą“, – patikino direktorius, kurio teigimu, mokiniai rajone mokslo metais bet kokiu atveju vežami nemokamai – jiems tai užtikrina rajono savivaldybė.
„Šakių autobusų parko“ autobusai 2022 m. nuvažiavo 1 mln. 237 tūkst. 700 kilometrų ir pervežė 362 tūkst. 300 keleivių 25 vietiniais, penkiais tolimojo susisiekimo ir dviem specialiaisiais maršrutais. Bendrovė metus baigė su 463 eurų pelnu. Praėjusiais metais iš vietinio susisiekimo maršrutų bendrovė uždirbo 398 tūkst. 790 eurų pajamų. Jos veiklos rezultatus vietinio susisiekimo maršrutuose didele dalimi lėmė pajamos už mokinių vežimą į mokyklas ir atgal. 2022 m. buvo pervežta 154 tūkst. moksleivių. Pajamos už jų pavėžėjimą siekė 252 tūkst. 331 eurą.
Kaip informavo meras, mokykliniais autobusais nuo liepos 1d. galės važiuoti ir kiti keleiviai, tad jei bus numatyti maršrutai, kuriais mokykliniai autobusai po popamokinės veiklos veš vaikus namo, jais galės grįžti ir mūsų rajono gyventojai.
Paklaustas, ar būta pasvarstymų rajono gyventojus pavėžėti nemokamai, ar tai nebūtų per didelė našta savivaldybės kišenei, R. Januševičius atsakė, kad kol kas šiuo klausimu su „Šakių autobusų parko“ administracija nebuvo kalbėtasi ir jis kol kas neturi analizės, kiek dar reikėtų prisidėti prie savivaldybės dotuojamos sumos, kad vietiniai maršrutai taptų visiems nemokami. Rajono meras pabrėžė, kad pirmiausiai reikėtų įsivertinti galimybes, pasisemti gerosios patirties iš tai darančių kaimyninių savivaldybių, sužinoti, ar pasiteisino, ar ne, o tik tada priimti sprendimus.