Valenčiūnų aeroklube - akrobatinio skraidymo žvaigždžių lietus

zet 326Rugpjūčio 2 dieną, 11 valandą, Valenčiūnų aeroklube akrobatinio skraidymo asas Vladas Drupas ketina pristatyti įspūdingą retro renginį - pirmųjų pokario akrobatinio skraidymo meistrų sąskrydį. Jo metu aviacinės visuomenės žvaigždės savo meistriškumą demonstruos legendiniais čekų gamybos akrobatiniais lėktuvais  Zet 326, kuriems per 50 metų.
 
Nuotr. Nuo 1992 – ųjų akrobatinio skraidymo lėktuvai Zet 326 tapo visų šalies aviacijos švenčių puošmena.
 
Gerai žinomas mūsų rajono aviatorius Antanas Unikauskas pasakojo, kad akrobatiniai lėktuvai Zet 326 buvo pagaminti sovietiniais laikais, kai pagrindinis Rusijos pajamų šaltinis buvo prekyba gamtinėmis žaliavomis. „Tuometinės Čekoslovakijos pramonė  taip pat „maitinosi“ šiais gamtos turtais ir nuolat turėjo sunkumų už juos atsiskaitydama. Septintojo dešimtmečio pradžioje SSSR, norėdama padėti Čekoslovakijai padengti skolas, užsakė pagaminti šimtą akrobatinių lėktuvų Zet 326, tačiau sovietmečiu jie „neprigijo“ dėl pernelyg silpno variklio“, -  prisiminė A. Unikauskas.

Beje, reikia pabrėžti, kad tuometinės Čekoslovakijos aviacijos pramonė buvo garsi visame pasaulyje. Rajono aviatoriaus teigimu, tarpukario metu Smetoninė Lietuva irgi užpirkdavo čekiškų karinių ir sportinių lėktuvų, o mūsų lakūnai ir konstruktoriai  vykdavo Čekijon tobulintis ir pasisemti patirties.

„Lygiai prieš 50 metų, 1964 – aisiais, Maskva lengva ranka Lietuvai padovanojo virš 20 akrobatinių lėktuvų Zet 326. Tada ir prasidėjo pokario Lietuvos akrobatinio skraidymo aukso amžius, - prisiminė A. Unikauskas. – Lėktuvas buvo stebėtinai patikimas. Mes jį laužėme „vos ne iki sąmonės praradimo“, tačiau jokia apkrova jam buvo nebaisi. Per pirmąjį dešimtmetį šiuo lėktuvu priskraidyta dešimtys tūkstančių valandų, paruošta virš šimto pilotų, tačiau nepatirta net rimtesnio palaužimo, nekalbant apie avarijas su žmonių aukomis, kas šiais laikais jau niekieno nestebina.“

1975 metais lėktuvų Zet 326 era staiga baigėsi. Pasak rajono aviatoriaus, iš Maskvos atėjo griežtas nurodymas šiuos akrobatinius lėktuvus išardyti, o sparnus suguldyti aerodrome ant žolės. „Dalyvaujant sovietinės armijos karininkams ir KGB atstovams, sparnai buvo traiškomi sunkiasvoriais benzovežiais, o iš puikaus dizaino meniškai pagamintų propelerių, kurių vienas dabar kainuoja 3 tūkst. eurų, Rusijoje buvo tveriamos tvoros, - su nuoskauda prisiminė A. Unikauskas. – civilizuotame pasaulyje tokių lėktuvų pilni muziejų angarai ir jų vertė nuolat auga, o buvusioje Sovietų sąjungoje jie buvo sunaikinti, kad koks nors nenusisekęs „homo sovietikus“ nesugalvotų pabėgti į Vakarus.“

Tikras stebuklas, kad tais laikais kauniečiui V. Drapui iš Pociūnų aeroklubo  Prienų rajone pavyko du išardytus lėktuvus  Zet 326 išvežti ir paslėpti tolimo kaimo šalinėje, kur jie net 15 metų „laukė savo valandos“. Sugriuvus Sovietų sąjungai, juos naujam gyvenimui prikėlė mūsų kraštietis - talentingas aviacijos inžinierius – mechanikas, puikus lakūnas ir sklandytojas Jonas Janušauskas. Nuo 1992 – ųjų šie du lėktuvai tapo visų šalies aviacijos švenčių puošmena. Juos ne kartą galėjo stebėti ir mūsų rajono gyventojai. Su vienu V. Drupas net tris kartus praskrido po Jurbarko tiltu.

„Akrobatinio skraidymo žvaigždė Jurgis Kairys sėkmingą savo lakūno – akrobato karjerą pradėjo taip pat su čekiškuoju Zet 326. „Zetininkai“ K. Lazdauskas, A. Žilinskas, S. Jarmalavičius, V. Grabliauskas ir V. Pilypas šiuo metu dar skraido keleivinių lėktuvų Boing 737 kapitonais, o trys pirmieji iš jų net turi teisę organizuoti būsimus šių lainerių vadus. Ryškų pėdsaką Lietuvos akrobatinio skraidymo istorijoje paliko ir moterys – „zetininkės“ V. Gedminaitė, G. Žukaitė ir R. Polinauskienė. Neužmirštami J. Bagdono, J. Kavaliausko ir P. Vinicko parodomieji skrydžiai. Visi jie buvo pirmieji Dariaus ir Girėno prizo varžybų nugalėtojai“, - vardijo A. Unikauskas.

Be pertraukos apie Lietuvos pilotus ir lėktuvus pasakoti galintis rajono aviatorius prasitarė, kad į šį sąskrydį pakviesti visi gyvieji „zetininkai“, - atsisakė tik tolimose užsienio šalyse gyvenantys ar dėl ligos negalintys išvykti  lakūnai, net J.Kairys ieško galimybių nors pusdieniui atvykti į Valenčiūnus. Tad, jei šeštadienį dangaus lietaus debesys neužtrauks ir nepasipils lietus, čia turėtume sulaukti tikro akrobatinio skraidymo žvaigždžių lietaus.
 
Renginio organizatoriai tikisi sulaukti ir gausaus žiūrovų – aviacijos mėgėjų būrio. Visi norintys turės galimybę paskraidyti paprastu lėktuvėliu, o patys laimingiausieji  - gal net ir dviviečiu Zet 326. Kadangi orų prognozės nedžiugina - savaitgaliui pranašaujama 35 laipsnių kaitra, patariame asmeniškai pasirūpinti savo sveikata - nepamiršti geriamojo vandens, o apsaugai nuo saulės - akinių ir galvos uždangalų.
 
„Draugo“ inf.

Prenumeruok laikraščio el. versiją!

Orai Šakiuose

Kas lemia žemą rajono poziciją švietimo srityje?

klausimelis 05 21Edvinas iš Šakių:

Manau, mokiniai yra per mažai motyvuoti mokytis. Aš, pavyzdžiui, baigiau aštuonias klases, buvo kitokie laikai, bet siekiau, stengiausi mokytis. Ir toliau mokiausi, baigiau technikumą. Sūnus baigė universitetą, anūkai dar maži. Kaimo vaikai mokosi ne prasčiau. Netgi labiau pasiekia aukštų pasiekimų. 

klausimelis 05 21 2

Ričardas iš Bliuviškių:

Manau, ir tėvai turėtų labiau rūpintis vaikų mokslais. Bet yra ir pačių mokinių be motyvacijos. Mačiau – stovi prie Darbo biržos du mokiniai, o ne pamokose. Savo laiku siekiau mokytis, nebuvo jokia kančia eiti į mokyklą. Baigiau devynias klases, vėliau įsidarbinau. Girdėjau – Griškabūdyje mokytojų trūksta. Netiesa, kad kaimo vaikai prasčiau mokosi, mūsų kaime vienoje šeimynoje augantys vaikai labai aukštų rezultatų yra pasiekę.


BlueYellow-baneris
 
sms
tu esi 350px
Mes vertiname jūsų privatumą
Mes naudojame slapukus. Kai kurie iš jų yra būtini svetainės veikimui, o kiti padeda mums tobulinti šią svetainę ir jūsų naršymo patirtį (stebėjimo slapukai). Galite patys nuspręsti, ar norite leisti slapukus, ar ne. Atkreipkite dėmesį, kad juos atmetę negalėsite naudotis visomis svetainės funkcijomis.